Beweeg mee naar minder CO2

Stel je voor, je gaat met de trein naar de grootste fietsbeurs van de lage landen en stapt in het treinstation op 2,5 km van de bestemming over op een shuttle bus die je tot aan de ingang van de expo brengt. Of beter nog, je krijgt al meteen de kans om een nieuwe innoverend fietsmodel uit te proberen op het aangeduide fietsparcours dat je van aan het trein station via een veilige fietsroute naar de ingang van de fietsbeurs brengt. 

Basisbereikbaarheid

De Vlaamse overheid streeft ernaar om een modal shift realiseren om duurzame mobiliteit te bevorderen en de negatieve impact van autoverkeer op klimaat, milieu en volksgezondheid te verminderen. Dit betekent dat men streeft naar een verschuiving van autogebruik naar duurzamere vervoersmiddelen zoals openbaar vervoer, fietsen, en wandelen. 20% van alle verplaatsingen zouden in 2030 per fiets moeten gebeuren en in totaal moet 40% van alle verplaatsingen op een duurzame manier gebeuren in 2030, in stedelijke gebieden is die ambitie zelfs 50%. 2030, dat is binnen 6 jaar! Sinds 2022 is bovendien het principe van basisbereikbaarheid van kracht, waarbij elke gemeente in Vlaanderen toegankelijk moet zijn via degelijk openbaar vervoer.

De grootste…

Velofollies is de grootste fietsbeurs van de Benelux en vindt elk jaar in januari plaats. De beurs wil een voortrekkersrol spelen in het bevorderen van fietsen als een ‘duurzame’ en ‘levensverrijkende’ keuze, door innovatie en technologie in de fietsindustrie te stimuleren en door bij te dragen aan de bewustwording rondom duurzame mobiliteit en het gebruik van de fiets als een milieuvriendelijk vervoermiddel. Met het event willen de organisatisatoren van Velofollies een ‘inclusievegemeenschap’ creëren waar zowel recreatieve fietsers als professionals zich thuis voelen, om zo de beurs voortdurend te vernieuwen en ‘relevant te houden voor een wereldwijd publiek’. Deze missie en visie weerspiegelen het streven van Velofollies om niet alleen een commercieel succesvolle beurs te zijn, maar ook een bron van inspiratie en verandering in de wereld van fietsen en duurzame mobiliteit. 

Lieven en Stijn onderweg naar Velofollies komen ze de grote wegwijzer naar Parking 1 tegen.

Een auto parkeer je gratis bij een bezoek aan Velo Follies en je krijgt er nog een gratis shuttle dienst tot voor de deur als bonus bovenop. 

Een vouwfiets kan je bij de vestiaire in bewaring geven, daar dien je wel voor te betalen. Net als voor je jas en je handschoenen, want die kan je natuurlijk niet achterlaten in je gratis geparkeerde wagen, als je met de fiets komt. 

Waar is de shuttlebus aan het station?

Van dat ‘promoten van fietsen als duurzame mobiliteit’ is buiten de muren van de expo echter niets te merken. Wat daar vooral opvalt is de zee aan auto’s in alle windrichtingen. Velofollies profileert zich als een evenement voor fietsliefhebbers, maar faciliteert vooral autogebruik door parkeermogelijkheden en een gratis shuttlediensten van en naar autoparkings verderop. Dit staat haaks op de kernboodschap van het evenement, dat fietsen als duurzaam vervoermiddel promoot. Het treinstation van Kortrijk is een strategische hub op 2,5 km van de inkom en een belangrijke toegangspoort voor bezoekers, maar er wordt geen enkele proactieve inspanning gedaan om een verbinding te bieden met opties zoals shuttlebussen, deelfietsen of e-bikes. Er is in het station zelfs geen minuscule pijl te bespeuren in de richting van de fiets expo.

Waarom niet?

De organisatoren kunnen veel meer doen dan ‘duurzame mobiliteit’ enkel in de papieren versie van hun missie en visie te verkondigen. Door die missie serieus te nemen en ze op te nemen als een echte pijler in hun strategie en door structureel samen te werken met mobiliteitspartners en bezoekers te motiveren om voor slimme mobiliteit te kiezen. Concreet zijn er tal van mogelijkheden.

  • Door fietsgebruik te stimuleren en bezoekers te informeren over veilige fietsroutes van het station naar Kortrijk Xpo en door kortingscodes aan te bieden voor lokale e-bikes en andere deelsystemen.

  • Door pop-up deelfiets systemen nabij het station te plaatsen tijdens het evenement en daarvoor samen te werken met lokale aanbieders. Of door bezoekers die met de fiets of het OV komen, korting te geven op hun toegangsticket of een voucher voor een gratis drankje.

  • Door de fiets en het openbaar vervoer actief te promoten, door een samenwerken met NMBS en De Lijn om combitickets aan te bieden of een een (elektrische) pendeldienst van het station naar Kortrijk Xpo te organiseren en actief te promoten.

  • Door bewaakt fietsparkeren aan te bieden in plaats van gratis autoparken.

Onderweg naar Velofollies langs het moordstrookje van de Doorniksesteenweg, een 70 Km/u gewestweg in de bebouwde kom van Kortrijk onder het beheer van Agentschap Wegen en Verkeer.

Velofollies heeft een unieke kans om haar kernboodschap over fietsen te vertalen naar concrete actie. Het gebrek aan een zichtbare modal shift-strategie en de kans om een voortrekkersrol te spelen is een gemiste kans en ondermijnt de positie van de expo. Met gerichte initiatieven kan dit evenement een voorbeeld worden voor anderen. Er zijn voldoende mooie voorbeelden, zoals festivals of sportevenementen in binnen en buitenland die wel inzetten op een modal shift, waar Traxio en Kortrijk Xpo inspiratie kunnen halen.

Volgende
Volgende

Mobirealisme